Deel dit artikel

RCC: Reclame ‘Ontdek, Beleef en Bescherm’ Dolfinarium misleidend

Dolfinarium Harderwijk moet van de Reclame Code Commissie (RCC) stoppen met de slogan ‘Ontdek, Beleef en Bescherm’, na een klacht door Karen Soeters van House of Animals. De nieuwe reclameslogan is misleidend, want het wekt de indruk dat bezoekers dieren beschermen door een kaartje te kopen en dat is niet waar.

Slogan ‘Ontdek, Beleef en Bescherm’ Dolfinarium misleidend

‘Ontdek, Beleef en Bescherm’ Dolfinarium misleidend | Foto (deel van reclameposter Dolfinarium Harderwijk): AnimalsToday

De RCC heeft de slogan van het Dolfinarium onder het vergrootglas gelegd, nadat Karen Soeters een klacht indiende bij de Commissie. Soeters:

“Het Dolfinarium in Harderwijk beweert al jaren van alles over het welzijn van de dolfijnen, zeeleeuwen en orka’s, maar ondertussen is het een grote leugen. Zo kan het dolfinarium nooit voorzien in de natuurlijke behoeften van dolfijnen, die van nature grote afstanden afleggen. Een dolfijn in een dolfinarium is een dier in een gevangenis. Daar is niets educatief aan en het is al helemaal geen belevenis.”

De Reclame Code Commissie is over het woord ‘bescherm’ gevallen, in de combinatie met ‘ontdekken’ en ‘beleven’, want de drie woorden liggen in elkaars verlengde, zo staat in het oordeel te lezen:

“Met “bescherm” wordt naar het oordeel van de Commissie de suggestie gewekt dat je als bezoeker, door een kaartje te kopen en het park te bezoeken, direct een bijdrage levert aan de bescherming van de dieren. De aan het woord “bescherm” voorafgaande woorden ‘ontdek’ en ‘beleef’ hebben immers de direct op de bezoeker betrekking hebbende betekenis van het ontdekken en beleven van de dieren en het park tijdens een bezoek, zodat het publiek het woord ‘bescherm’ ook in die specifieke context zal begrijpen. Dat deze dieren door een bezoek aan het Dolfinarium worden beschermd, blijkt nergens uit.”

‘Ontdek, Beleef en Bescherm’ misleidend

Het Dolfinarium moet stoppen met het verkondigen van onwaarheden over bescherming van dieren, zo luidt het oordeel:

“...acht de Commissie de reclame-uiting voor zover het de mededeling “bescherm” betreft in strijd met artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

Er zijn 14 dagen om tegen de uitspraak in beroep te gaan*. Karen Soeters is vooralsnog tevreden:

“Dolfinaria wereldwijd werken direct en indirect mee aan de dolfijnenjacht (denk aan Taiji in Japan), want ze houden de vraag in stand naar dolfijnenshows en ‘entertainment’ met andere zeedieren. Dat is het tegenovergestelde van bescherming, dit is uitbuiting. Het Dolfinarium is een circus met wilde dieren en geen dierentuin met een missie, ondanks hun certificaat. Circussen met wilde dieren zijn verboden in Nederland en daarom moet het Dolfinarium sluiten.”

House of Animals en Sea Shepherd zijn onlangs samen naar de rechter gestapt om de export van 12 dieren uit het Dolfinarium naar een pretpark in China te stoppen. Daarover wordt komende maand een uitspraak verwacht.
.

* Edit 13.00 uur 21/10: Het Dolfinarium gaat in beroep tegen de uitspraak, meldt NOS.nl.
.

©House of Animals

© 2017-2024 House of Animals 
IBAN: NL65TRIO 0198036493
facebookinstagramtwitteryoutubetiktok
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram